donderdag 19 februari 2015

DIY Vaas pimpen


Soms heb ik weer een hele kast vol met (gekregen) doorzichtige vazen staan. Je krijgt een bloemetje (met vaas), bij de plaatselijke supermarkt krijg je bij aankoop van 2 bossen tulpen een gratis vaas, etc....
En zo sluipt je hele kast weer vol met dezelfde soort (saaie) vazen.

Ik stond van de week in de verleiding om een hele mooie vaas te kopen met een leuk detail, een geverfde rand.

De vaas was duur, maar oh zo mooi! Totdat ik me bedacht, misschien kan ik dat zelf ook wel! Ik mijn kast vol staan met vazen!

Thuis gekomen gelijk de vazen uit de kast gehaald, 2 mooie exemplaren uitgezocht en in de bakken met verf gedoken om te kijken welk kleurtje ik zou gaan gebruiken.

Ik had nog een halve bus Early Dew muurverf over (FLEXA kleur) en besloot die te gebruiken!

Benodigheden:
- Vaas
- Liniaal
- afwasbare marker
- Verf (ik gebruikte muurverf)
- Ontvetter (bv St Marc)
- kwast
- schilderstape

Vazen eerst ontvetten en snel aan de slag!

Hieronder een foto verslag zodat je thuis ook zelf aan de gang kunt:

Je hebt nodig: een afwasbare marker en een liniaal om de hoogte van je tapelijn op te meten.
Zet een aantal punten met je marker zodat je de tape daarlangs kunt leggen straks.

Verder heb je nodig: een restje muurverf, schilderstape, en een kwast

Plak de tape op je vaas, langs de punten. Let wel op dat je de tape helemaal over de stippen heen plakt, want als je over je stippen gaat heen verven zie je ze niet meer aan de buitenkant maar wel aan de binnenkant ;)

Zorg ervoor dat de tape aan de te schilderen kan goed strak op je vaas zit, zonder kreukels, ed. De andere kan maakt niet uit.Je ziet hier ook mijn bovenkant niet helemaal netjes zitten maar de onderkant wel.
Als je dit niet doet loopt je verf eronder door.

Breng met de kwast een eerste laag verf aan. Doe dit dun en maak banen in dezelfde richting.

Als de eerste laag droog is breng je nog een tweede laag aan en laat je de vaas goed drogen.

Als de verf helemaal droog is, is het handig om op de onderkant van de vaas viltjes te plakken (ik knipte 1 rond viltje in 4-en en plakte die op vier plekken op de vaas) dit doe ik zodat de vaas bij het schuiven over de tafel niet gelijk kaal is aan de onderkant. Zo blijft je verf beter zitten!






En dan heb je uiteindelijk hele mooie, originele vazen! Waar je bloemen of takken extra mooi in uitkomen!

Als je het ook geprobeerd hebt maak je dan een foto en laat je een reactie achter? Ik ben erg benieuwd naar jullie creaties!



6 opmerkingen:

  1. Leuke tip!! Vazen genoeg in huis inderdaad! groetjes Greta

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mag ik vragen waar je dit bureau gekocht hebt? ☺️ Super leuk!!
    Groetjes, Danny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk idee zeg! Ik heb gisteren toevallig gekleurde vaasjes in deze grijze kleur gespoten (dekt in 1 keer en is in 2 minuten gedaan), maar een doorzichtige vaas voor de helft spuiten is ook errug leuk! Dank voor de tip! Ik kan geen foto toevoegen, maar ik plaats vandaag een foto van het resultaat op Instagram (@stylingbynina).
    Liefs,
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk! Ik ben benieuwd of de verf goed blijft zitten bij het afwassen. Doe je er voorzichtig mee of blijft het goed zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou ook graag willen weten waar dat bureau vandaan is!

    BeantwoordenVerwijderen